Presentatie coalitieakkoord 2022: Samen voor het Buren van morgen.
De nieuwe coalitie van Gemeentebelangen Buren, PCG en CDA presenteert het coalitieakkoord ‘Samen voor het Buren van morgen’. Samenwerking is de basis voor de komende jaren. Iedereen mag meedenken om de gemeente Buren nog beter te maken.
Coalitieakkoord
Voor de komende periode liggen er grote maatschappelijke opgaven. Om hiermee aan de slag te gaan, zet de coalitie in op modern bestuur. Zo staan Gemeentebelangen Buren, PCG en CDA voor een nieuwe manier van samenwerken met de raad, het college van burgemeester en wethouders en de ambtelijke organisatie. Door samen de komende vier jaar op te trekken, willen zij de inwoners nog beter dienen.
Daarnaast vinden de formerende partijen het belangrijk dat alle mensen meedoen in de samenleving. Er wordt ingezet op een verbetering van de digitale dienstverlening. Verder leggen zij in het coalitieakkoord de nadruk op wonen en duurzaamheid. Zo wil de coalitie 600 woningen in gemeente Buren gaan bouwen binnen de bestaande kernen. Ook wordt er veel waarde gehecht aan bewegen, spelen en recreëren in een veilige en prettige woonomgeving. In aansluiting daarop wordt nog meer geïnvesteerd in een gezonde leefstijl van inwoners. Er wordt voorrang gegeven aan het tegengaan van (energie) armoede en schulden. Als het gaat om duurzaamheid dan gaat de coalitie stevig werken aan de energietransitie om een duurzame gemeente te worden. Ook gaat ze in gesprek met de gemeenteraad over de lokale ambitie rondom circulaire economie.
Voordracht nieuw college
Huidig wethouder Karl Maier gaat aan de slag als wethouder financiën en dienstverlening. Pieter Neven gaat invulling geven aan de portefeuille ruimte en verkeer. Nieuw in het college is Monique Bettink-Pierik. Zij was de afgelopen vier jaar actief als raadslid en fractievoorzitter. Monique gaat aan de slag met de portefeuille sociaal domein. Martine de Bas is als enige wethouder nieuw in de gemeente Buren. Zij is momenteel werkzaam als programmamanager regionale samenwerking WMO voor vijf gemeenten in regio Delft/Westland. Martine gaat zich inzetten voor wonen en duurzaamheid. Deze indeling is gebaseerd op hoofdlijnen. De definitieve invulling van de portefeuilles wordt na 8 juni bekend gemaakt.
Gemeenteraad
De coalitiepartijen hebben er vertrouwen in dat ze met dit coalitieakkoord, de vier (kandidaat-)wethouders en de gemeenteraad de komende vier jaar belangrijke stappen kunnen zetten voor de inwoners van Buren en voor het zijn van een stabiele gemeente. Het coalitieakkoord wordt voorgelegd aan de gemeenteraad tijdens een extra raadsvergadering op dinsdag 7 juni 2022. Dan vindt ook de voordracht en installatie van de vier nieuwe wethouders plaats. Als de gemeenteraad akkoord gaat, kan de coalitie aan de slag.
ENQUÊTE
Ons streven is om 1 keer per maand een enquête onder de inwoners van de gemeente Buren te houden. Veel van onze informatie halen wij momenteel vooral op bij onze achterban, mensen die wij ontmoeten tijdens onze kernbezoeken, de VNG, de provincie, instituten, stichtingen, verenigingen, uitzoekwerk verzorgt door onze danktank en op straat. Maar tijdens de coronatijd is ons wel duidelijk geworden dat in contact komen met onze inwoners niet altijd vanzelfsprekend is.
Een enquête die bestemd is voor al onze inwoners, soms over actuele zaken en soms over beslissingen die we moeten nemen in de toekomst.
Gemeentebelangen staat open voor alle inwoners met verschillende achtergronden en levensbeschouwingen, voor jong en oud. Het maakt ons niet uit op welke partij u gestemd heeft, wij zijn te allen tijde benieuwd naar uw mening!
Een belangrijk kenmerk van de Gemeente Buren is de ruimtelijkheid in de buitengebieden. In dit buitengebied kunt u verschillende type wegen vinden, hieronder een uiteenzetting van de verschillende type wegen:
* Provinciale wegen; N320 (Kesteren - Culemborg) - N835 (Eck en Wiel/Ingen/Ommeren/Zoelen -Tiel) - N229 (Rijswijk - Wijk bij Duurstede) - N834 (Zoelmond/Asch/Buren/Erichem/Kerk-Avezaath - Tiel). Provinciale wegen vallen onder de verantwoording van de provincie Gelderland, de gemeente Buren heeft hier weinig invloed op.
* Verbindingswegen: Dit zijn vaak de wat bredere wegen die de kernen met elkaar verbinden.
* Landelijke straatjes met bebouwing (met gering aantal woningen en bedrijven).
* Landelijke straatjes zonder bebouwing. Deze straatjes worden vooral door agrariërs, fruittelers en boomkwekers gebruikt om op hun percelen te kunnen komen.
Deze enquête gaat vooral om de verbindingswegen zonder woningen en andere gebouwen en de landelijke straatjes met of zonder woningen en bedrijven (gering aantal).
Deze landelijke straatjes zijn onder te verdelen in verschillende uitvoeringen:
OPTIE A. Asfaltweg van +/- 2,70 tot 5 meter breed met steentjes.
* Breed genoeg voor de wat grotere landbouwmachines.
* Veel ruimte voor versterking van de biodiversiteit (vooral bij 2,70 meter breed).
* Door de steentjes kan er niet zo hard gereden worden.
* Minder kans op afvaldumpingen (bij 2,70 meter breed).
* Door de toepassing van de steentjes, blijven er weinig dieren in de schemering en in de nacht op de weg.
* Er kan niet hard worden gereden, dus fietsen en wandelen voelt veiliger aan .
* Er kan op de weg geparkeerd worden (bij 5 meter breed).
* Bij tegemoetkomend verkeer moet u of de tegenligger aan de kant van de weg wachten (bij 2,70 meter).
* Door de steentjes kunt u minder hard rijden.
* U kunt hier niet uw auto parkeren (bij 2,70 meter breed).
* Door losliggende steentjes kunt u met uw auto of fiets gaan glijden.
* Kosten bij een de weg van 5 meter breed zijn een stuk hoger dan bij 2,70 meter breed).
* De berm is hier smaller, met meer risico op verzakking met name door uitwijken van vrachtauto’s en zwaar landbouwverkeer (bij een breedte tussen de 4 en de 5 meter).
* Regelmatig checken op scheuren en repareren.
* Na +/- twintig jaar vernieuwen.
OPTIE B. Asfaltweg van +/- 2,70 tot 5 meter breed, soms uitgevoerd met alleen asfalt, soms met baan van gebroken puin (granulaat) aan beide zijdes van de weg (totale breedte wordt dan +/- 3,50 meter). Maar ook wel met grasbeton randen en banen van gebroken puin (granulaat) aan beide zijdes van de weg (totale breedte +/- 4,40 meter).
* Breed genoeg voor de wat grotere landbouwmachines.
* Ruimte voor versterking van de biodiversiteit (vooral bij 2,70 meter breed).
* Er kan op de weg geparkeerd worden (bij 5 meter breed).
* Bij tegemoetkomend verkeer moet u of de tegenligger aan de kant van de weg wachten (bij 2,70 meter breed).
* Op een weg van asfalt zonder steenslag blijven in schemering en in de nacht dieren langer zitten (asfalt houdt de warmte lang vast).
* De berm is hier smaller, met meer risico op verzakking met name door uitwijken van vrachtauto’s en zwaar landbouwverkeer (bij een breedte tussen de 4 en de 5 meter).
* Regelmatig checken op scheuren en repareren.
* Na +/- twintig jaar vernieuwen.
* Regelmatig het puinbed aanvullen.
* Grasbeton controleren op schade en verzakkingen
OPTIE C. Weg van +/- 2,70 tot 3,5 meter breed gemaakt van gebroken puin als basis (granulaat). Soms alleen gebroken puin met in het midden ruimte voor groen. Soms alleen Karrenspoor, waar alleen twee stroken verhard zijn. Of als optie de "groene"weg van maximaal +/- 3,00 meter breed. De focus ligt hier helemaal op het groene uiterlijk. De onderlaag is wel verhard, zodat er wel met een auto ook gereden kan worden.
* Breed genoeg voor de wat grotere landbouwmachines.
* Veel ruimte voor versterking van de biodiversiteit.
* Prijstechnisch interessant.
* Bij tegemoetkomend verkeer moet u of de tegenligger aan de kant van de weg wachten.
* Door de toepassing van gebroken puin als basis product kunt u minder hard rijden.
* Fietsen is wat lastiger.
* Regelmatig het puinbed aanvullen.
* Regelmatig maaien (kan uitbesteed worden aan een agrariër in de buurt).
Nog even een volgorde van prijzen (beginnend met de goedkoopste optie):
* Optie C
* Optie B Alleen asfalt
* Optie A Asfalt in combinatie met een toplaagje van split (steenslag)
* Optie B Asfalt in combinatie met puinbanen
* Optie B Asfalt in combinatie met puinbanen en grasbeton blokken
En natuurlijk, hoe breder de weg, des te hoger de uitgaven.
Let op! Het is gericht op de langere termijn! Toepassing als de weg in zijn totaliteit vervangen dient te worden.
HALLO INWONER VAN DE GEMEENTE BUREN
De informatie die wij met deze enquête ophalen is een waardevolle aanvulling voor onze partij. Immers gaat het niet over ons, maar om wat er leeft onder onze inwoners. De uitslag van de enquête verwerken wij in een nieuwsitem, de persoonlijke gegevens worden na de enquête door ons verwijderd, wij doen er verder niets mee!
MEER - MINDER - PRIMA ZO
Met regelmaat zien we berichten verschijnen over de straatverlichting, vooral de verlichting in het buitengebied. Meer verlichting, het is nu onveilig. Minder verlichting, want denk ook aan de .......
Afbeelding: Gelderlander
CULEMBORG - GROOT BETUWE
Regelmatig komt het in het nieuws, wordt het niet tijd dat de gemeente Buren wordt opgeheven (herindeling). Kan de gemeente zijn inwoners wel geven wat nodig is? Is de invloed van de provincie te groot? Zijn we ....
DROEVIG - TOP - TEVREDEN
Om met het openbare vervoer van Lienden naar stadje Buren te reizen valt niet helemaal mee, sterker nog: Als alles mee zit ben 80 minuten onderweg om een bezoekje te brengen aan het mooiste stadje van de Betuwe.
MEER - MINDER
Lekker wandelen over onze dijken is heerlijk om te doen, maar op sommige dagen is dat makkelijker gezegd dan gedaan. Er zijn dagen dat je meer motorrijders tegenkomt dan tijdens de TT van Assen.
GOED PLAN - SLECHT PLAN
Het openbaar groen in de gemeente bestaat momenteel vooral uit groenblijvende heesters, hagen en gras. Dit mag best wat kleurrijker worden, want echt vrolijk word je er nu niet van. Tevens ook goed voor .........
DAT KAN MINDER - OP DE GOEDE WEG
Jaarslijks spendeert de gemeente Buren een fors bedrag aan onderhoud van de wegen in het buitengebied. Dit mag best wat minder worden, omdat ...........
Zit u ergens mee, heeft u een vraag of wilt u dat we bij u langskomen.
Stuur dan een mailtje!
Nieuwe coalitie gevormd
De nieuwe coalitie van Gemeentebelangen Buren, PCG en CDA presenteert het coalitieakkoord met als titel Daadkrachtig en kerngericht.
.
Augustus, 2020
© Copyright Gemeentebelangen Buren. All Rights Reserved